Terug in Spanje - Reisverslag uit Getxo, Spanje van Anouk & Laszlo - WaarBenJij.nu Terug in Spanje - Reisverslag uit Getxo, Spanje van Anouk & Laszlo - WaarBenJij.nu

Terug in Spanje

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Laszlo

20 April 2020 | Spanje, Getxo

Zaterdag zijn we teruggereden naar Spanje. Het eerste wat thuis opviel: de pas ingezaaide plantjes op het balkon hebben hun 2-weekse rantsoen overleefd. Mooi, het heeft dus voldoende geregend hier.

We zijn Merlin heel dankbaar dat we gedurende de sluiting van Valves Enterprise 2 weken in Oosterhout konden logeren (ons huis is namelijk tot 1 augustus verhuurd). In vergelijking met Spanje was de vrijheid letterlijk en figuurlijk een verademing! Auto’s gewassen, gewandeld/gefietst door het bos en veel gelezen in de zonnige tuin. Heerlijk!

Door weer actiever te zijn, merkten we pas hoeveel we fysiek hebben ingeleverd. Een korte wandeling was al slopend.. Aansterken lukte in Spanje onvoldoende..
Helaas ook een tegenvaller: Merlin kreeg de 2e week coronaklachten. En ook Laszlo kreeg kort voor vertrek opnieuw ademhalingsproblemen.

Dan de trip van Nederland naar Spanje: mooie reis, maar wat een onderneming zeg! Frankrijk was werkelijk prachtig en Laszlo kon veel vertellen over plaatsjes en kastelen op de route. We moesten hard lachen om de Belgische en Franse grensovergangen. Komen wij supergoed voorbereid aan – met een stapel reisdocumenten van de overheid/ambassade, paspoorten en residencia kaartjes – slaapt iedereen nog, haha!
In tegenstelling tot de heenweg, waar we maar liefst 5 keer gecontroleerd werden, waren er nu maar 2 controles. Onze grootste verbazing: de controle aan de Spaanse grens. De politie blafte dat 1 persoon acuut achterin moest zitten. Uhm.. We zitten toch al zo’n 13u naast elkaar..? Ze draven hier een beetje door geloof ik. Gekke Spanjaarden.

Bij thuiskomst hoorden we van Sánchez (de Mark Rutte van Spanje), dat de strenge lockdown tot tenminste 9 mei zal worden verlengd. Toch geen versoepeling, jammer. Ik ben blij dat Laszlo doordeweeks z’n werk heeft (de fabriek is na Pasen weer geopend) en ikzelf heb een lijstje opgesteld met activiteiten om binnen te kunnen doen (de taalschool blijft namelijk dicht). Het zal niet makkelijk zijn mezelf 8u per dag te vermaken, maar er is nu wel betere voorbereiding op de lockdown: een stapel boeken/Flairs/Suske&Wiskes (bedankt pap) meegenomen, stroop en poedersuiker ingeslagen om Hollandse pannenkoeken te bakken en de flesopener van de Appie ligt klaar voor de online vrijdagmiddagborrels.

Hoeveel leuke dingen er ook op het activiteitenlijstje staan en hoeveel leuke momenten er zijn: het blijft soms moeilijk zonder vrijheid. Het verbaast me dat men hier totaal niet protesteert tegen de strenge regels van de lockdown. Men vindt: hoe strenger, hoe beter - met alle gevolgen van dien. Enerzijds spelen hierbij het leven onder Franco (dictator tot 1975) en de ETA-aanslagen (tot 2009) misschien een rol. Anderzijds: In de mentaliteit ‘knop om, doorgaan, en proberen gelukkig te zijn met wat je wél hebt’ zit ook een kern van waarheid. Dus dat doen we: nog even genieten van deze 3 maanden samen. Zojuist opende ik trouwens onze brievenbus en daar werd ik heel blij van. Thankyouthankyouthankyou!

O ja, een paar tips voor iedereen die ook zoveel vrije tijd ineens heeft:
- Podcast ‘Spraakwater’ van Steve Bertens & Liselot Dujardin (Spotify)
- Voor de logopedisten onder ons: Podcast ‘Het Slikkanaal’ (Spotify)
- Laszlo heeft een website gebouwd over het spel Diplomacy, met allerlei tips & tricks voor beginners. Hier de link: https://diplomacy1901.com/
- Dagboeken Hendrik Groen
- Vogelcursus (gratis) via vogelbescherming.nl
- Mocht je Spaanse recepten willen uitproberen: ik heb een mini-receptenboekje gemaakt. Als je wilt, mail ik 'm door
- Tip van tante Marijke: Omapost, zie link: https://cor.omapost.nl/start

Adios!

• 20 April 2020 - 14:08

Liselot:

Lieve, stralende vriendin!
    Toen jullie vertrokken besloot ook het zonnetje Nederland maar even over te slaan. Ik wens jullie heerlijke pannenkoeken toe en misschien ontdekt de foodie in jou een leuke Spaanse variant! Ik baal ervan dat ik volgende week jullie casa en jouw Bilbao niet kan komen zien... Dat houdt in denk toch, dat we nog eens naar Spanje moeten gaan!

We houden contact en die vrijmibo houden we er ook in!
    Heel erg bedankt voor het tippen van de podcast!

Veel liefs, pas goed op elkaar!

• 21 April 2020 - 12:53

Ineke:

Wat een leuk verhaalweer Anouk!
    Reken maar dat ook Merlin het fijn heeft gevonden om jullie om hem heen te hebben gehad!
    Echt een hele goede keuze geweest om te komen.
    Omdat Merlin corona verschijnselen heeft gehad, moeten wij tot vlg week vrijdag afstand nemen.
    Vooral in de tuin is dat goed te doen, maar niet echt leuk.
    Maar wij mogen absoluut niet klagen....
    Mn voor jou Anouk; veel sterkte de komende tijd.
    Hartelijke groetjes, Ineke.

• 21 April 2020 - 18:02

Frank Vial:

Lieve Anouk. Ik was super blij dat we mekaar vorige week vrijdag nog hebben kunnen zien en lekker hebben gewandeld. Fijn dat jullie een goede terugreis hebben gehad. Veel sterkte daar, maar ook samen plezier maken hoor! Weer een super leuk stukje! Lekker lang....maar je hebt toch tijd zat (:
    Veel groetjes, spreek je snel weer. papa

• 22 April 2020 - 20:50

Alphons:

Haha, vooral leuk om te lezen over die Spaanse politie. Jaja, regeltjes. Aan mij zou dat ook niet besteed zijn geweest. Aangezien ik ook nog enkele Spaanse krachttermen ken, zou ik nu in het Spaanse cachot hebben gezeten
    Ondertussen blijven we een kleine hoop houden dat het virus snel uitdooft, de Spaanse harten ontdooien en grenzen weer wat opengaan zo eind juni, maar ik weet het: dagdromen, wishful thinking. Waarschijnlijk gaat ook onze vakantie in rook op. Ondertussen gaan Marijke en ik wel nog begin mei vier daagjes in Drenthe fietsen en over de overnachtingen mag ik niets prijsgeven, aangezien de veiligheidsdiensten meelezen :)
    Hou je taai, het einde is in zicht, maar aan die anderhalve meter zitten we nog wel even vast.

Liefs, Alphons

• 24 April 2020 - 18:25

Hans Vial:

¡Hola! Anouk,

Heel mooi verslag, ben onder de indruk.
    Spaanse politie kan ik ook nog wel iets over kwijt, ga ik zeker niet doen nu.
    Fijn dat Laszlo weer aan werk is, 24/7 op elkaars lip blijft niet fijn.
    Jij komt de tijd wel door, aan creativiteit geen gebrek.
    Probeer er zoveel mogelijk van te genieten, ik begrijp dat je nu een flesopener hebt.

Groetjes en knuffel Hans

Recepten lijken me wel wat, heb ook tijd zat nu, heb vakantie, heel fijn!