Cinco meses en Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anouk & Laszlo - WaarBenJij.nu Cinco meses en Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anouk & Laszlo - WaarBenJij.nu

Cinco meses en Bilbao

Door: Laszlo

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Laszlo

08 September 2019 | Spanje, Bilbao

Hola chicos,

Een speciale editie van de blog dit keer, geschreven door Laszlo…
Intussen ben ik al weer cinco meses en España, de tijd vliegt. Sinds 1 Augustus is het wel gezelliger daar ik weer samenwoon met Anouk.

Het begon allemaal een beetje moeilijk in Spanje, zoeken van appartement, basis-Spaans begrijpen omdat niemand hier een woord Engels lijkt te begrijpen (o.a. “take-away” is al teveel als je koffie of een broodje wil meenemen ipv ter plekke wilt opeten). Ons appartement heb ik begin Mei gevonden en gelukkig kon ik er ook direct in, het ligt heel dicht bij zee, en is ruim genoeg. Ook had ik nog een kleine fysieke tegenslag in Malaga (iets met een trap en mijn linkervoet), maar intussen gaat het weer beter met mijn voet en ben ik weer voorzichtig aan het hardlopen.

Mijn werk is leuk, maar wel uitdagend. Er is heel veel werk te doen, en maar een klein team. In totaal werken er 14 man bij ERIKS Valves Enterprise, dus het is vrij overzichtelijk. We assembleren afsluiters voor de olie/gas-industrie, maar een groot deel van het werk is logistiek en kwaliteitsmanagement, daar we veel productie-stappen uitbesteden. Dat uitbesteden gebeurt o.a. in China, waar ik afgelopen week voor de 2e keer ben geweest. Ik ben blij dat ik weer thuis in Bilbao ben, eindelijk iets anders dan rijst en eten met stokjes… :)

Mijn Spaans gaat steeds beter, ik zit intussen op B1-niveau en probeer twee keer per week ’s avonds naar les te gaan in het centrum van Bilbao. Intussen kan ik het meeste wel lezen en begrijpen en ook een 1-op-1 conversatie gaat me redelijk af. Alleen als Spanjaarden onderling praten doen ze dat in een nogal rap tempo, wat het soms wel lastig maakt. Verder ben ik er op vakantie in Augustus achtergekomen dat de accenten per regio ook verschillen, zo spreken ze in Asturia de hele tijd met hun mond open, en ook in Galicia (La Coruña) is het weer net anders. Om een simpel voorbeeld te geven: La playa (het strand) is in Galicia La Praia.

Verder is tot mijn grote verrassing Athletic Bilbao uitstekend aan de Primera Division begonnen, terwijl mijn aanwezigheid meestal tot een slechter resultaat van de lokale voetbalclub leidt. O.a. een 1-0 overwinning op Barcelona zet Athletic op 7 uit 3, een gedeelde tweede plaats. Athletic is hier sowiezo erg populair daar ze alleen met spelers spelen die hun hele leven zijn opgegroeid in Baskenland, ze hebben dus nauwelijks inkomende transfers, wel een gaaf concept in deze tijd van de City’s en PSG’s.

Nog een fijn weekend en hopelijk tot snel in Nederland of España.

Un Saludo,
Laszlo

  • 10 September 2019 - 16:13

    Frank Vial:

    Hoi Laszlo,
    Leuk van jou een verslag te lezen. Anouk spreek ik toch wat vaker.
    Fijn dat het jou ook goed gaat in Bilbao.
    Eten met stokjes, haha, dat schiet niet op natuurlijk.
    Speelt Athletic Bilbao ook wel eens op zaterdag thuis? 9 november bv?
    Veel groetjes en tot snel.
    Het gaat jullie goed.
    Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Bilbao

Anouk & Laszlo

Actief sinds 19 Juni 2019
Verslag gelezen: 57
Totaal aantal bezoekers 1799

Voorgaande reizen:

11 Maart 2019 - 01 April 2019

Zuid-Afrika

01 Augustus 2019 - 30 November -0001

Bilbao

Landen bezocht: