Roadtrip van Bilbao naar Porto - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anouk & Laszlo - WaarBenJij.nu Roadtrip van Bilbao naar Porto - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anouk & Laszlo - WaarBenJij.nu

Roadtrip van Bilbao naar Porto

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Laszlo

28 Augustus 2019 | Spanje, Bilbao

Hola!

Ik had niet gedacht dat Noord-Spanje zó bergachtig en groen zou zijn: prachtig! Het viel ons op dat er behalve Fransen, nauwelijks niet-Spaanse toeristen zijn. Overal hoor je Spaans – oké, behalve in steden als Porto en Santiago de Compostela dan.
Onze eerste bestemming was Cudillero (Asturië), een kleurrijk en authentiek vissersdorpje aan de Atlantische kust, waar we in een soort blokhut op palen verbleven. Via A Coruña reden we naar Corme, een dorp (half op een berg) aan de westkust in Galicië. Zelfs Laszlo was hier in voor strand en een duik in de zee. Manman, wat is dat oceaanwater koud zeg! En de menukaart: ‘moet je over je heen laten komen’. Check de foto van de fish.
Eén van de hoogtepunten van de vakantie vond ik toch wel Lás Médulas, een Romeinse goudmijn. Hier vierden we Laszlo’s 29e verjaardag en onze trouwdag. Het is un-Spanish om vroeg op te staan, dus tijdens wandelingen kwamen we echt geen kip tegen. Ik ben ook niet vaak op een plek geweest waar het zó stil is. Geen auto’s in de verte, geen vliegtuigen: heel apart.
We hebben een aantal steden bezocht, waaronder Gijón, A Coruña, Santiago de Compostela, Porto. Zeker noemenswaardig is de stad Burgos in de regio Castillië en Léon. Ik ben niet snel onder de indruk van architectuur, maar de kathedraal is werkelijk prachtig (indrukwekkender dan die in Santiago vinden wij). En ook heel belangrijk: ijsjes zijn er een stuk goedkoper dan in Bilbao ;)

Bij een Spaanse roadtrip hoort natuurlijk ook Spaanse muziek – de Flip3 ging uiteraard mee! Hier een aantal swingende nummers, makkelijk te vinden via Spotify. Stilzitten kán gewoon niet:
- Dame Vida (Huecco)
- Calma Remix (Pédro Capó)
- Vuela (Bombai)
- Lo Quiro Todo (Macaco)

Kortom, we hebben genoten! En nu is het tijd voor andere dingen, zoals:
1. even uit de zon blijven (de zonkracht blijkt toch heftiger dan ik dacht..)
2. ons eerste bezoek!! Merlin&Ineke zijn langs geweest. En komend weekend komen Anne&Ronald.
3. conditie opbouwen (consequentie van te veel vino tinto en tapas)

Gister heb ik een lange wandeling gemaakt (natuurlijk niet zonder mijn mega zonnehoed en zonnebril). Soms op straat krijg ik het idee dat mensen niet vaak roodharigen zien. Ik moet toegeven, roodharigen zie je in deze regio – behalve ikzelf – ook vrijwel niet. Was wel even wennen in het begin, maar ik ben nu extra gemotiveerd om het label ‘toerist’ kwijt te raken. Maandag ga ik voor het eerst naar Spaanse les.

Laszlo heeft na vanmiddag een paar dagen vrij en vertrekt dan voor één werkweek naar China. Ik zal vragen of hij de september-blog wilt schrijven. Dus, hasta luego!

TIP VAN DE BLOG:
Misschien een leuke tip voor als je Bilbao bezoekt en de drukte wilt ontvluchten: wandel eens van de Vizcayabrug (Getxo) langs de boulevard via Algorta naar Mirador de Punta Galea. Dit is zo’n ruim 7,5 km en geeft een geweldig uitzicht over de haven van Bilbao én de atlantische oceaan. Je komt hierbij langs verschillende stranden, restaurantjes en de molen. De route is uiteraard in te korten m.b.v. een funicolare of de metro.

• 02 September 2019 - 11:22

Frank Vial:

Hoi Anouk,
    Weer een leuk verslag met mooie foto´s.
    Die tip van je blog gaan we doen hoor in november.
    Succes met de start van je lessen Spaans.
    Veel groetjes en tot snel, papa