November - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anouk & Laszlo - WaarBenJij.nu November - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anouk & Laszlo - WaarBenJij.nu

November

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Laszlo

18 November 2019 | Spanje, Bilbao

November, de maand waarin het stormt. EN VEEL REGENT. Blijkbaar de mooiste zomer in jaren. En de natste november ooit gemeten. We hebben dus eindelijk een (storm)paraplu gekocht. Ondanks de regen zie je nog steeds veel mensen op straat, allemaal met paraplu uiteraard. De bladeren van de bomen beginnen nu te verkleuren. En hoewel het in Getxo zo’n 12 graden is (geloof me, het voelt veel kouder en ik heb spijt dat mijn winterjas in Bodegraven ligt), kan je buiten de stad zomaar sneeuw of hagel tegenkomen.

Soms heb ik het gevoel dat ik de taal nooit onder de knie krijg. Maar ik weet dat ik gewoon meer zou moeten oefenen met gespreksvoering. Natuurlijk maak ik wel een praatjes met verkopers, of bijv. vandaag met de loodgieter. Maar het blijft eng. Daarom gaan we nu af en toe naar een language-exange, waar expats komen die in hetzelfde schuitje zitten.

Begin deze maand hebben we bezoek gehad van mijn vader. Ik vond het erg leuk om hem kennis te laten maken met de Baskische cultuur en omgeving: pintxo’s, de ruige Atlantische kust, het Guggenheim. Daar de gemiddelde Spanjaard niet aan vegetarisch eten doet, zijn we lekker gaan gourmetten in een restaurantje in Algorta. Ondanks het frissere weer, hebben we gezellige dagen gehad samen.

De afgelopen maanden ben ik veel met Mahsa opgetrokken en inmiddels hebben ook Laszlo en Inigo elkaar ontmoet tijdens een kroegentochtje. Hoewel Mahsa en Inigo vorig jaar officieel trouwde, stond de grote bruiloft nog op de planning. Ik voelde me erg vereerd toen Mahsa me als één van haar bruidsmeisjes vroeg. Het meemaken van een Spaanse bruiloft met een Iraans tintje was absoluut een bijzondere ervaring! De halve dag fotografen om je heen is best ongemakkelijk.. Het diner, dat zo’n 4u duurde, bestond voor 80% uit seafood en het was alles behalve een statisch gebeuren. Gedurende het diner werd constant geproost, er werden Baskische/Spaanse liederen gezongen en acts uitgevoerd. Vanaf 19u opende de dansvloer: en amai, die mensen kunnen dansen zeg! Ze zijn hier zelfs bekend met de polonaise – meer thuis dan dat kon ik me niet voelen.

En nog een verhaaltje om de blog af te sluiten:
Toen ik het afgelopen voorjaar droomde bij een concert van Ludocivo Einaudi te zijn, kon mijn geluk niet op toen ik zag dat hij in het najaar in San Sebastian zou optreden – op nog geen 1,5 uur van Bilbao! Uit enthousiasme kocht ik mijn kaartje per ongeluk op een veel te dure onofficiële website. En ik dacht: jaaahoor, zal wel genept zijn!
En toen was het maandagavond 4 november. Daar stond ik dan, voor het concertgebouw in de stromende regen – in mijn eentje (want ik was veelste vroeg). Gelukkig waren Laszlo en ik toevallig net een weekendje weg geweest naar San Sebastian, dus verdwalen kon niet. Uiteindelijk werd alle spanning beloond: mijn kaartje bleek geldig en het was een geweldig mooi concert!
De terugreis daarentegen: in het donker, dwars door de bergen over een slingerende en grotendeels onverlichte weg – eens en nooit meer haha.

Agur!

  • 18 November 2019 - 17:54

    Merlin:

    Hoi Anouk,
    Leuk je wetenswaardigheden te lezen. Fijn dat je meer contacten krijgt en allerlei nieuwe dingen beleeft.Jammer dat het niet eeuwig mooi weer is in Bilbao. Heel veel plezier en tot begin december.

  • 18 November 2019 - 18:01

    Co:

    Leuk om te lezen , Anouk en Laszlo!!
    Veel groeten van Co en Vincent

  • 18 November 2019 - 18:11

    Liselot:

    Waa wat een sjieke maand: een bruiloft en een fancy orkest!
    Leuk om je avonturen mee te volgen... Zelfs stormachtig Baskenland klinkt sprookjesachtig!

    Zet ‘m op Anouk, jullie zijn heel stoer bezig!

  • 18 November 2019 - 21:20

    Loes:

    Wat is het leuk om je verhalen te lezen Anoukje, echt heel bijzonder!
    Het Spaans gaat je vast en zeker lukken! Blijf geloven in jezelf!
    We spreken elkaar snel weer! Liefs

  • 20 November 2019 - 11:34

    Frank Vial:

    Lieve Anouk,
    Weer een leuk verslag van je belevenissen daar.
    Ik heb er ook enorm van genoten. Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan natuurlijk met mooier weer.
    Ik zie je weer in december, kijk er al naar uit om leuke dingen te gaan doen.
    Fijne weken en tot snel.
    Ook veel groetjes voor Laszlo.

  • 20 November 2019 - 21:03

    Ineke De Graaf:

    Hey, wat toevallig dat je ook fan bent van Einaudi!
    Ik nl. ook.
    Maar iedereen die ik over hem informeer heeft nog nooit van hem gehoord.
    Jullie dus wel, leuk!
    Merlin vindt het ook hele mooie muziek.
    Zo, dat moest ik vanuit mijn enthousiasme eerst kwijt.

    Wat apart; zo'n bruiloft, en dat je zelfs gevraagd bent als bruidsmeisje, terwijl je haar nog niet eens zo lang kent....?!
    Lijkt me een geweldige ervaring.

    Vlg. mij hebben jullie het daar prima naar je zin en dat kan ik (en Merlin ook) me goed voorstellen.
    Ik vond Bilbao een erg interessante stad in een prachtige omgeving.

    We zien jullie weer 7 december, gezellig, tot dan!
    Hartelijke groetjes aan jullie beiden, Ineke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Bilbao

Anouk & Laszlo

Actief sinds 19 Juni 2019
Verslag gelezen: 58
Totaal aantal bezoekers 1779

Voorgaande reizen:

11 Maart 2019 - 01 April 2019

Zuid-Afrika

01 Augustus 2019 - 30 November -0001

Bilbao

Landen bezocht: